ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی در دانش‌آموزان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران

چکیده

هویت تحصیلی بازتابی از انواع شایستگی، خودمختاری، هدفمندی، باورهای کارآمدی و تجربه هیجان‌های رایجی است که نوجوانان در کلاس های درس با همسالان و معلمان‌شان دارند و مشخصه‌ی آن چگونه‌عمل‌کردن در عرصه‌های تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی است. برای دستیابی به این هدف از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای متشکل از 450 دانش آموز (229 دختر، 221 پسر) از جامعه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان شهرستان ازنا انتخاب شد. آنان به پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی (AIS) و سیاهه سبک‌های هویت(ISI-G6) پاسخ داده و پس از تعیین روایی محتوایی پرسشنامه منزلت‌های هویت تحصیلی، یافته ها نشان داد که الگوی به‌دست‌آمده از روایی محتوایی، برازش مناسبی با داده‌ها دارد. همبستگی متقابل منزلت‌های مختلف و نیز همبستگی منزلت‌های هویت تحصیلی با سبک‌های مختلف هویت، تعهد هویت و پیشرفت تحصیلی شواهدی دال بر روایی همگرا و واگرای مقیاس هویت تحصیلی فراهم ساخت. ضریب پایایی ابزار نیز با دو روش همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و بازآزمایی برای منزلت‌های موفق، دیررس و سردرگم رضایت بخش و برای هویت دنباله‌رو در حد متوسط بود. براساس یافته‌ها، مقیاس منزلت‌های هویت تحصیلی دارای روایی و پایایی قابل قبولی در میان دانش آموزان ایرانی است
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Psychometric Properties of Academic Identity Status Measure in Iranian Students

نویسندگان [English]

  • E. Hejazi 1
  • H. Amani 2
  • M.J. Yazdani 2
چکیده [English]

Academic identity is a reflection of variations of competence, autonomy, relatedness goals, self-efficacy beliefs, and emotional experiences presented in the interactions between adolescents and their teachers and peers and are characterized by how adolescents perform in academic areas. The aim of this study was to investigate the psychometrics properties of academic identity status measure. For this reason 450 students (229 girls, 221 boys) were selected through cluster sampling from population of first year high school students in Azna city. They completed the academic identity status measure (AIS) and identity style inventory (ISI-G6). After confirming the content validity of the academic identity status measure, the results showed good model fit to data. Cross-correlations of academic identity statuses and correlation of academic identity statuses to identity styles, identity commitment and academic achievement of students provided evidence of convergent and divergent validity of the academic identity status measure. The reliability coefficients of the questionnaire subscales were calculated using two methods of internal consistency (Cronbach's alpha) and test-retest reliability. Reliability was strong for identity achieved, foreclosed and diffuse status, and moderate for the identity moratorium. According to the findings, Academic Identity Status Measure has an acceptable validity and reliability in Iranian students
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic identity status
  • Identity Styles
  • academic achievement
  • validity
  • Reliability