بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خود تنظیمی و مؤفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه‌ی آماری آن کلیه‌ی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید بهشتی می باشد. تعداد 384 نفر از دانشجویان از میان 15 دانشکده به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه‌ی خودپنداره تنسی و یادگیری خودتنظیم بوفارد است و معدل نمرات دروس اختصاصی دانشجویان نیز به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی آنان به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل مسیر و معیار های برازش مدل با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین خودپنداره ،یادگیری خود تنظیم و موفقیت تحصیلی‌ دانشجویان رابطه‌ی ساختاری وجود دارد و خودپنداره بصورت مستقیم و غیرمستقیم (با میانجی‌گری یادگیری خودتنظیمی) با موفقیت تحصیلی رابطه دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Causal Model for Self-Concept, Self-Regulatory Learning and Academic Achievement

نویسندگان [English]

  • M. Talebzadeh Nobarian 1
  • M. Abolghasemi 1
  • F. Ashourinejad 2
  • S. H. Mousavi 2
چکیده [English]

This study was aimed to investigate the structural relationship between self- concept, self-regulatory learning and academic achievement among the students of Shahid Beheshti University. Sample consisted of 348 male and female students were randomly enrolled in to the study. Of course we care sex and population ratio of every college in our sampling. Students filled out two questions: Tensi and boufard. The GPA of special courses was selected as academic achievement index. Statistic analyzing resolution research used path analysis test. The result of regression confirmed that self- concept has a significant effect on academic achievement directly and indirectly by self-regulatory learning
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structural Relations
  • self-concept
  • Self-Regulatory Learning
  • academic achievement