بررسی روایی و پایایی مقدماتی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی (TEIQue-SF) در دانشجویان

نویسنده

دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدآزادشهر، آرادشهر، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی و روایی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی پتریدز و فارنهام بود . 306 دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی واحدآزادشهر (183 زن و 123 مرد ) که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند به سوالات فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی، مقیاس رضایت از زندگی، مقیاس­های افسردگی، اضطراب و تنیدگی و مقیاس رگه فراخلق پاسخ دادند.ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی به ترتیب 66/0 ، 82/0 بدست آمد که از نظر آماری معنی دار بود (001/0 p). همبستگی فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی با مقیاس رضایت از زندگی و مقیاس های افسردگی، اضطراب، تنیدگی و مقیاس رگه فراخلق به ترتیب 28/0 ، 54/0- ، 42/0- ، 37/0- و 47/0 بدست آمد (001/0 p). نتیجه تحلیل عاملی تاییدی داده ها، چهار عاملی بودن پرسشنامه رگه هوش هیجانی را رد کرد. یافته ها نشان داد فرم کوتاه پرسشنامه رگه هوش هیجانی پتریدز و فارنهام از روایی و پایایی اولیه قابل قبولی در جمعیت دانشجویی برخوردار است و به پژوهش های روان سنجی بیشتری نیز نیاز دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reliability and Validity Preliminary of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire – short from(TEIQue-SF)

نویسنده [English]

  • A. Asghar Bayani
چکیده [English]

This research aimed to examine the reliability and validity of the Trait emotional Intelligence Questionnaire-short from (TEIQue-SF, Petrides, & Furnham, 2004). In a descriptive cross – sectional study 306 students of Islamic azad university, Azadshahr branch (183 females and 123 males) who were selected using random stratified method, completed the TEIQue-SF, the Satisfaction with Life Scale (SWLS, Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985) , the Depression Anxiety Stress Scales (DASS, Lovibond & Lovibond, 1995) and the Trait Meta – Mood Scale (TMMS, Salovey, et al., 1995). Data were analyzed using descriptive statistic methods and correlation coefficient .The test – retest reliability and Alfa Cronbach was ./66 and ./82. The correlation coefficient of TEIQue-SF with swls , DASS and TMMS were ./28, -./54 , -./42 , and ./47 respectively which were also significant
(). The  TEIQue-SF was valid and reliable among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trait Emotional Intelligence Questionnaire
  • validity
  • Reliability
احمدی ازغندی، علی؛ فراست معمار، فرزان و تقوی، سید حسن .(1385). روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی تترایدز و فارنهام. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3(10)،168-157.
بیانی، علی اصغر ؛ کوچکی ، عاشور محمد و گودرزی ، حسنیه. (1386). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) . فصلنامه روانشناسان ایرانی، 11 ، 265-259 .
بیانی، علی اصغر ؛ کوچکی ، عاشور محمد و گودرزی، حسنیه. (1387). روایی و پایایی مقیاس به زیستی روان شناختی ریف . مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران ، 2 ، 151-146 .
صاحبی، علی؛ اصغری ، محمد جواد  و سادات سالاری، راضیه .(1384). اعتباریابی مقیاس افسردگس اضطراب تنیدگی برای جمعیت ایرانی . فصلنامه روان شناسان ایرانی، 4 ،312-299 .
رمضانی، ولی الله و عبداللهی، محمد حسین (1385).  بررسی ارتباط هوش هیجانی با بروز و مهار خشم در دانشجویان. مجله روانشناسی، 37 ، 83-66 .
Antony, M. M., Bieling, P. J.,Cox,B.J., Enns, M.W.,& Swinson,R.P. (1998). Psychometric Properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10, 176-181.
Austin, E. J., Farrelly, D., Black, C.,& Moore, H. (2007). Emotional intelligence, machiavellianism and emotional manipulation: Does EI have a dark side? Personality and Individual Differences, 43, 179–189.
Bados, A., Solanas, A.,& Andres, R.(2005). Psychometric properties of the Spanish version of Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) , Psicothema, 17,679-683.
Bar – On.,& Parker, J. D. (2000). The handbook of emotional intellgence: Theory development, assessment and application at home, school and in the workplance. San Francisco : jossey Bass.
Bastian,  V. A,, Burns, N. R.,& Ettelbeck, T.(2005). Emotional intelligence Predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and Individual Differences, 39,1135-1145.
Blais, M. R., Vallerand, R. J., Pelltier, L. G.,& Briere, N. M.(1989). Ferench satisfaction wich life scale. Canadian journal of Behavioral Science, 21, 710-23 .
Brown,  T. A., Chorpita, B. F., Korotitsch, W.,& Barlow, D. H.(1997). Psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical samples. Behavior Research and Therapy, 35, 79-89.
Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with AMOS: Basicconcepts,applications and programming. Mahwah, N.J.: LawrenceErlbaum Associates.
Chamorro-Premuzic,  T., Bennett.,  E.,& Furnham, A. (2007).The happy personality: Mediational role of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 42,1633–1639.
Cooper, A., & Petrides, K. V. (2010). A psychometric analysis of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form (TEIQue-SF) using Item Response Theory. Journal of Personality Assessment, 92, 449–457.
Diener, E., Emmons, R. A., Larsen,  R. J.,& Griffin, S.(1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality and social Psychology,47, 1105-1117.
Extremera,  N.,& Fernández-Berrocal, P.(2002). Relation of perceived emotional Entelligence and health-related quality of life in middle-aged women. Psychological Reports, 91,47–59.
Extremera, N., Fernández – Berrocal, P.(2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology. 9, 45-51.
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N.,& Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
Freudenthaler,  H. H., Neubauer, C. A., Gabler, P., Scherl, G. W., Rindermann, H (2008). Testing and validating the trait emotional  intelligence questionnaire (TEIQue) in a German-speaking sample. Personality and Individual Differences, 45, 673–678.
Geher, G. (2004). Measuring emotional intelligence: common ground and controversy. Hauppauge, N Y: Nova Science Publishing.
Hair, F. J., Black, C. W., Babin, J. B., & Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis . New Jersey: Prentice Hall.
Lohlin, C. J. (2004). Latent variable models. New York, NY: Lawrence Erlbaum.
Lovibond, S. H.,& Lovibond, P. F. (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales. Australia: Psychology Foundation of Australia1.
Mayer, J. D., Salovey, P.,& Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. In R. J. Sternberg (Ed). Handbook of Intelligence(pp.396-420). England : Cambridge University Press.
Mayer, J.D., Salovey, P. (1997). what is emotional intelligence? In P. Salovey., & D. Sluyter (Eds).Emotional development and emotional intelligence: Educational implications(pp.3-31). New York: Basic Books.
Mikolajczak,  M., Luminet,  O.,&   Menil,  C.(2006). Predicting resistance to stress: Incremental validity of trait emotional intelligence over alexithymia and optimism. Psicothema, 18,579–588.
Mikolajczak,  M., Luminet, O., Leroy, C., & Roy, E. (2007). Psychometric properties of the Ttrait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor structure, reliability, construct, and incremental validity in a French-speaking population. Journal of Personality Assessment, 88, 338–353.
Mikolajczak, M., Luminet, O.(2008).Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of stressful events : An exploratory study. Personality and Individual Differences, 44, 1446-1453 .
Norton,  J. P.(2007). Depression Anxiety and Stress Scales (DASS-21): Psychometric analysis across four racial groups. Anxiety, Stress, and Coping, 20, 253-256.
Palmer,  B., Donaldson, C.,& Stough, C.(2002) Emotional intelligence and life Satisfaction. Personality and Individual Differences, 33,1091–1100.
Palmer,  B., Gignac, G., Bates, T.,& Stough, C. (2003). Examining the structure of  the Trait meta-mood scale. Australian Journal of Psychology, 55,154-158
Petrides,  K. V.,& Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425–448.
Petrides,  K. V.,& Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17, 39–57.
Petrides,  K. V.,& Furnham, A. (2006). The role of trait emotional intelligence in a gender-Specific model of organizational variables. Journal of Applied Social Psycholog, 36, 552–569
Petrides, K. V., Frederickson, N., Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277–293.
Petrides, K. V., Pérez-Gonzalez, J. C.,& Furnham, A.(2007). On the criterion and incremental validity of trait emotional intelligence. Cognition and Emotion, 21, 26–55.
Petrides, K. V.,& Furnham, A. (2004). Technical Manual of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue). London: University of London, Institute of Education.
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C.,& Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta Mood Scale. In J. Pennebaker (Ed). Emotion, disclosure, and dealth(pp125-154). New York: Bantam Books.
Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A., EPel, E. S.(2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity and symptom reports: Furthers explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health,17, 611-627.
Schumacher, R. E., & Lomax R. G. (2012). A beginner's guide to structural equation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper,  J. T., Golden,  C. J.,& Dornheim L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
Sevdalis, N., Petrides, K. V.,& Harvey, N. (2007). Trait emotional intelligence and decision-related emotions. Personality and Individual Differences, 42, 1347–1358.
Wong,  C. S.,&  Law,  K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243-274.