نقش واسطه‌ای بلوغ عاطفی در رابطه بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه­ی عزت نفس و اضطراب اجتماعی با توجه به نقش واسطه­ای بلوغ عاطفی در دانش آموزان دختر شهر یزد انجام شد. طرح پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه هفتم و هشتم دبیرستان­های دوره اول یزد بود که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 261 دانش­آموز دختر بود که به شیوه­ی نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. به منظور اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا، مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نقش واسطه­ای بلوغ عاطفی در رابطه بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی را تأیید کرد. همین طور، عزت نفس به طور مستقیم هم قادر به پیش بینی اضطراب اجتماعی بود. نتایج نشان می­دهد که عزت نفس بالاتر منجر به بلوغ عاطفی بالاتر و اضطراب اجتماعی پایین­تر می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of emotional maturity in relationship between self-esteem and social anxiety among females adolescence

نویسندگان [English]

  • N Asnaashari 1
  • R Shikholislami 2
چکیده [English]

This study aimed to examine the mediating role of emotional maturity in the relationship between self-esteem and social anxiety among female students in Yazd. The present study was the correlation study in the kind of path analysis. The population consisted of all seventh and eighth grade female students in high schools of Yazd city in the academic year of 2015-2016. The sample consisted of 261 female students who were selected by cluster sampling method. In order to measure the variables of this study, emotional maturity scale (Singh and BhargaOa, 1974) and Rosenberg`s self-esteem and social anxiety scale for adolescents were used. Path analysis results approved the mediating role of emotional maturity in relationship between self-esteem and social anxiety. Similarly, social anxiety was directly predictable by self-esteem. The results showed that higher self-esteem leads to greater emotional maturity and lower social anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Maturity
  • Self-esteem
  • social anxiety
- استوار، صغری و رضویه، اصغر (1382). بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران. ارایه شده در پنجمین همایش سراسری بهداشت روانی کودکان و نوجوانان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی زنجان، 18-16 مهرماه.
- حسنوند عموزاده، مهدی (1391). رابطه کمرویی، عزت نفس، خودکارآمدی و جرأت ورزی با اضطراب اجتماعی. یافته های نو در روانشناسی، 7(24)، 56-35.
- حسنوند عموزاده، مهدی؛ عقیلی، محمد مهدی و حسنوند عموزاده، معصومه (1392). اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 37-26.
- خیر، محمد و استوار، صغری (1386). ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری های شناختی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3)، 263- 256.
- خیرخواه، معصومه؛ مکاری، هدی؛ نیسانی سامانی، لیلا و حسینی، آغا فاطمه (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، 26(83)، 29-19.
- سینگ، یاشویر و بهارگاوا، ماهیش (1974). مقیاس بلوغ عاطفی. ترجمه ابوالفضل کرمی (1389). روان تجهیز سینا.
- قوامی، مرجان؛ فاتحی زاده، مریم؛ فرامرزی، سالار و نوری امامزاده نی، اصغر (1393). اثربخشی رویکرد روایت درمانی بر اضطراب اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره راهنمایی. مجله روانشناسی مدرسه، 3(3)، 73- 61.
- کیخای فرزانه، محمد مجتبی (1390). اثربخشی گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان. روانشناسی تربیتی، 2(1)، 116-103.
- مسعودنیا، ابراهیم (1388). بررسی رابطه بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان دوره کارشناسی. دانشور رفتار، 37، 58-49.
- منصورنژاد، زهرا؛ پورسید، رضا؛ کیانی، فریبا و خدابخش، محمدرضا (1392). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانه ازدواج. مجله اصول بهداشت ورانی، 15(3)، 158-70.
- Aashra, B.K., & Jogsan, Y.A. (2013). Emotional Maturity and Self-Actualization in Graduate and Post-Graduate Students. Journal of Research in Humanities and Social Science, 1(4), 15-18.
- Ahmad, N. (2009). Academic achievement and its relationship with social anxiety and self-esteem in male and female school students. Thesis of doctor of philosophy, University of the Punjab, Lahore. Retrieved from: http://prr.hec.gov.pk/Thesis/1648S.pdf (2/3/2015).
- Ahmad, Z.R., Bano, N., Ahmad, R., & Khanam, S.J. (2013). Social anxiety in adolescents: Does self- esteem matter?. Asian journal of social science and humanities,2(2), 191-198.
- Amirkhan, J., & Auyeung, B. (2007). Coping with stress across the lifespan: absolute vs. relative changes in strategy. Journal of applied developmental psychology, 28(4), 298-317.
- Bardeen, J.R., & Stevens, E.N. (2015). Sex differences in indirect effects of cognitive processes on anxiety through emotion regulation difficulties. Personality and individual differences, 81, 180-187.
- Chang, E.C., & D'zurilla, T.J. (1996). Irrational beliefs as prediction of anxiety and depression in collage population. Personality and Individual Differences, 20(2), 212-219.
- Glashouwer, K.A., Vrolling, M.S., De Jong, P.J., Lange, W., & Keijser, J. (2013). Low implicit self-esteem and dysfunctional automatic association in social anxiety disorder. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry,44(2),262-270.
- Huis in’t Veld, E.M.J., Vingerhoets, A.J.J.M., & Denollet, J. (2011). Attachment style and self-esteem: The mediating role of Type D personality. Personality and Individual Differences, 50(7), 1099-1103.
- Iancu, I., Bonder, E., & Ben-Zion, I. (2015). Self esteem, dependency, self-efficacy and self-criticism in social anxiety disorder. Comprehensive Psychiatry, 58, 165-171.
- Izgic, F., Akyuz, G., Dogan, O., & Kugu, N. (2004). Social phobia among university students and its relation to self-esteem and body image. Canadian Journal of Psychiatry, 49(9), 630-634.
- Kapri, U.C., & Rani, N. (2014). Emotional Maturity: Characteristics and Levels. International journal of technological exploration and learning, 3(1), 359-361.
- Karagozoglu, S., Kahve, E., Koc, O., & Adamisoglu, D. (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Journal of nurse education today, 28(5), 641-649.
- Kendler, K.S., Myers, J.M., & Neale, M.C. (2000). A multidimensional twin study of mental health in women. American Journal of Psychiatry, 157(4), 506-513.
- Kessler, R.C., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K.R., & Walters, E.E. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distribution of DSM-IV disorders in the national comorbidity survey replication. Archives of General Psychiatry, 62, 593-602.
- Leung, J., & Sand, M.C. (1981). Self- esteem and emotional maturity in college students. Journal of college student personnel, 22(4), 291-299.
- Mahmoudi, A. (2012). Emotional maturity and adjustment level of college students. Educational Research Journal, 2(1), 18-19.
- Manoharan, R.J.L., & Doss, I.C. (2007). Emotional maturity of post-graduate students in Pondicherry region. Experiments in Education, 8(3), 346-362.
- Mustafa, S., Melonashi, E., Shkembi, F., Besimi, K., & Fanaj, N. (2015). Anxiety and self-esteem among university students: Comparison between Albania and Kosovo. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205, 189-194.
- Nicholls, A.R., Levy, A.R., & Perry, J.L. (2015). Emotional maturity, dispositional coping, & coping effectiveness among adolescent’s athletes. Psychology of sport & exercise, 17, 32-39.
- Pumpey, D. (2001). A correlation of emotional maturity level and self- esteem in adolescents, and role model influence on future goals. Thesis of Master of Arts, Kean University. Available at: www.cdc.gov.
- Schreibel, F., Bohn, C., Aderka, I.M., Stangier, U., & Steil, R. (2012). Discrepancies between implicit and explicit self-esteem among adolescents with social anxiety disorder. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 43(4),1074-1081.
- Sigelman, C., K., & Rider, E., A. (2012). Human development across the life span. Wadsworth, Cengage Learning.
- Sharma, B. (2012). Adjustment and emotional maturity among first year college students. Pakistan journal of social and clinical psychology, 10(2), 32-37.
- Simoes, C., Matos, M., & Equipa do Projecto Aventura Social. (2012). Risk behaviors in adolescents with social needs: are social and emotional competences important?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2219-2227.
- Singh, D., Kaur, S., & Dureja, G. (2012). Emotional maturity differentials among university students. Journal of physical education and sports managements, 3(3), 41-45.
- Singh, Y., & BhargaQa, M. (1990). Manual for Emotional Maturity Scale. Agra: National Psychological Corporation.
- Sinha, V.K. (2014). A Study of Emotional Maturity and Adjustment of College Student. Indian Journal of Applied Research, 4(5),594-595.
- Sowislo, J.F., & Orth, U. (2013). Does low self- esteem predict depression and anxiety? A meta- analysis of longitudinal studies. Journal of Psychological Bulletin, 139(1), 213-240.
- Tafarodi, R.W., & Sawan, W.B. (2001). Two dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality & Individual Differences, 31(5), 653-675.
- Vaananaen, J.M., Isomaa, R., Kaltiala-Heino, R., Frojd, S., & Helminen, M. (2014). Decrease in self-esteem mediates the association between symptoms of social phobia and depression in middle adolescence in a sex-specific manner: a 2-year follow-up of a prospective population cohort study. BMC psychiatry, 14(79), 2-8.
- Van Tuijl, L.A., De Jong, P.J., Sportel, B.E., & Hullu, E. (2014). Implicit and explicit self-esteem and their reciprocal relationship with symptoms of depression and social anxiety: A longitudinal study in adolescents. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 45(1), 113-121.
- Weich, S., Churchill, R., & Lewis, G. (2003). Dysfunctional attitudes and the common mental disorders in primary care. Journal of Affective Disorders, 75(3), 269-278.
- Yusoff, M.S.B., Rahim, A.F.A., Pa, M N.M., & Mey, S.C. (2011). The validity and reliability of the USM Emotional Quotient Inventory (USMEQ-i). Its use to measure emotional quotient (EQ) of future medical students. International Medical Journal, 18(4), 283-287.