کفایت شاخص‌های روان سنجی پرسشنامه ایمنی هیجانی نوجوانان

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 استادیار گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق، تبیین شاخص­های روان سنجی مقیاس ایمنی هیجانی[1] در دانش آموزان دوره متوسطه بود.گروه نمونه 765  نفر از جامعه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند.  ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه دلبستگی و ایمنی هیجانی نوجوانان خدمات خانواده کیسی[2] بوده است. این پرسشنامه شامل2 عامل و25 ماده است که بر روی عامل اول (ایمنی هیجانی)13 ماده و بر روی عامل دوم (تعلق)12 ماده قرار گرفته است. سوالات ابتدا به فارسی و دوباره به انگلیسی برگردانده شد و مجدد به فارسی برگردانده و از لحاظ ادبی و روایی سوالات توسط اساتید مرتبط تایید شد. برای بررسی پایایی درونی پرسشنامه از روش‌های تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده شد که یافته­های حاصل نشان دهنده‌ی آن است که پرسشنامه مذکور دارای سطح بسیار خوبی از همسانی درونی و پایایی می‌باشد. داده­های حاصل از روش تحلیل عاملی نشان دهنده‌ی این بود که میزان بار عاملی همه آیتم‌های پرسشنامه ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی‌ها (یک یا چند فرزندی همچنین برای دختران و پسران) بجز سؤال شماره 9 بیشتر از 2/0 می‌باشند که به لحاظ آماری معنی دار و قابل قبول می‌باشند. در گام بعد، به منظور تایید سؤالات پرسشنامه برای متغیر ایمنی هیجانی تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول برای متغیر ایمنی هیجانی برای همه آزمودنی‌ها، همه بارهای عاملی بجز سؤال 9، بالاتر از 3/0 به دست آمد که این سؤالات و متغیر را برای تحقیق مناسب می‌سازد. بنابراین، روایی و پایایی پرسشنامه ایمنی هیجانی (با حذف سؤال 9)، هم برای گروه آزمودنی‌های چند فرزندی و همه آزمودنی‌ها تأیید شد در مجموع نتایج نشان داد که این ابزار برای تحقیق در ایران قابل استفاده می باشد.



5- Belonging and Emotional Security Tool (BEST)


6- Casey Family Services

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Emotional Security Questionnaire

نویسندگان [English]

  • A Shadaei 1
  • A Gholtash 2
  • J Refahi 3
چکیده [English]

Aim: The purpose of this research was to check the psychometrics properties of Emotional Security Questionnaire in Shiraz high school students. Method:, the sample consist of 765 high school students (first grade to Pre-university) consisting of 405 girls and 360 boys The sampling method was cluster sampling. In this research the data were gathered by Belonging and Emotional Security questionnaires. The results evaluated on the basis of approval factor analysis by LISREL-8.5 and alpha coefficients by SPSS-21. Results: The result revealed that the amounts of science for all emotional security questions (one or more children) had acceptable reliability and validity (Except question number 9).Conclusion: In sum by eliminating the question No.9, the result showed the psychometric properties of the emotional security questionnaire for the high school students and their parents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Belonging
  • Emotional Security
  • validity
  • Reliability
قره باغی، فاطمه.، آگلار وفایی، مریم.، الهیاری، عباسعلی.(1386).ایمنی هیجانی در خانواده، ارزیابی شناختی کودک در تعارض والدین و نشانه های آسیب شناختی کودک: بررسی ساز و کارهای تعدیل کننده. مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 1، شماره صفحات 7- 8 .
قره باغی، فاطمه.، وفایی، مریم. (1386). ایمنی هیجانی در خانواده و نشانه های آسیب شناختی روانی و سلامت کودک: بررسی نقش واسطه ای و تعدیل کننده خلق کودک. فصل نامه پژوهش در سلامت روان شناختی، دوره اول، شماره چهارم، صص: 6-7
قره باغی، فاطمه.، وفایی، مریم. (1388). نقش تعارض زناشویی و ایمنی هیجانی در خانواده در سلامت جسمانی و روانی-اجتماعی کودک. مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال پانزدهم، شماره چهارم، صص: 1-3.
Alegre, A ،.Mark J. Benson،.Victoria R. Fu،.Christine Kaestle،.Cynthia L. S.(2008). Parental Behaviors and Late Adolescents’ Adjustment: The Role of Emotional Security and Emotional Intelligence. Dissertation submitted to the faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosoph.  Blacksburg, Virginia.
Alegre,A. (2004). Emotional security and its relationship whit emotional intelligence.Virginia polytechnic and state university Wallace Hall.
Casey Family Services.(2008). Achieving permanency for youth in foster care: assessing and strengthening emotional security. New Haven,CT, USA: Lauren Frey., Gretta Cushing., Madelyn Freundlich., Eliot Brenner.
Cummings Mark .E., Schermerhorn  Alice. C., Davies Patrick. T., Goeke Marcie. C., Cummings Jennifer. S. (2006). Inter parental Discord and Child Adjustment: Prospective Investigations of Emotional Security as an Explanatory Mechanism. Child Development, Volume 77, Number 1, Pages 132 – 152
Davies, P.T., Cummings, M.E. (1995). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, volume 116, pages 387-411.
Frey, L., Cushing, G., Freundlich, M., Brenner, E. (2008). Achieving permanency for youth in foster care: assessing and strengthening emotional security. New Haven,CT, USA: Casey Family Services.