اثربخشی آموزش گروهی هوش هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان قربانی سوء رفتار هیجانی والدین

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی اثربخشی آموزش گروهی هوش هیجانی بر راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در کودکان قربانی سوء رفتار هیجانی بود. کودکان قربانی سوء رفتار هیجانی، مشکلات زیادی در خصوص تنظیم هیجان دارند. این تحقیق بر اساس یک طرح آزمایشی انجام شده است. تعداد 50 دانش آموز پایة اوّل راهنمایی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر شیراز که تجربه سوء رفتار هیجانی از جانب والدین داشتند، انتخاب گردیده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. در این تحقیق، از پرسشنامه‌های سوء رفتار هیجانی و تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی هوش هیجانی بر راهبردهای شناختی مثبت تنظیم هیجان تأثیر معنادار دارد. تأثیر آزمایش روی راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان تأثیر معناداری نداشت. نتیجه این که آموزش هوش هیجانی می‌تواند راهبردهای تنظیم شناختی هیجان را در دانش­آموزان قربانی سوء رفتار هیجانی والدین تحت تأثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Intelligence Group Training on Cognitive Emotion Regulation Strategies in Students as the Victims of Parents' Emotional Abuse

نویسندگان [English]

  • F Mohammadi 1
  • M Hossaini 2
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotional intelligence group training (EIGT) on cognitive emotion regulation strategies (CERS) in students as the  victims of parents' emotional abuse. Children of victim of emotional abuse have many problems in emotional regulation. This research did base on an experimental design. Fifty students screening from first grade of middle school in second region of Shiraz with emotional abuse problems and randomly assigned to either an experimental group (n=25) or a control group (n=25). The participations completed the emotional abuse and emotion cognition regulation  questionnaire. Finally, data were analyzed by statistical methods of covariance analyses. The results indicated that in contrast with control group, experimental group demonstrated significant increase in emotional regulation strategies. Data didn't confirm the effectiveness of emotional intelligence training on negative emotional regulation strategies. The final result of this study was that emotional intelligence training  affected on emotional regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence training
  • emotional regulation strategies
  • emotional abuse
حسین خانی، زهرا؛ نجات، سحرناز؛ مجدزاده، رضا؛ مهرام، منوچهر و افلاطونی، علی. (1392). طراحی پرسشنامة کودک آزاری در ایران. مجلة دانشکدة بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. دورة 11، شمارة 3، صص 38-29.
خوشابی، کتایون؛ حبیبی عسگرآبادی، مجتبی؛ فرزادفرد، سیده زینب و مجمد خانی، پروانه. (1386). میزان شیوع کودک آزاری در دانش آموزان دوره راهنمایی تهران. فصلنامه رفاه اجتماعی. سال هفتم، شماره 27، ص 135-115.
سیاروچی، ژوزف، فرگاس، ژوزف و مایر، حان. (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه اصغر نوری امام زاده‌ای و حبیب اله نصیری. نشر نوشته اصفهان.
        شهنی ییلاق، منیجه؛ مکتبی، علامحسین؛ شکرکن، حسین؛ حقیقی، جمال و کیانپ ور قهفرحی، فاطمه. (1388). بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر. مجله دست آوردهای روان‌شناختی. دوره چهارم. سال 16. شماره 1. صص 26-3.
      فری، مایکل. (1382) شناخت درمانی گروهی. ترجمه علی صاحبی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
      محمودی قرایی، جواد؛ درخشان پور فیروزه، ذاکری شهسواری، سمیرا؛ موسوی، شکوفه؛ ابراهیم پور، عزیز و علیزادگان، شهزاد. ( 1388). کودک آزاری و غفلت. نشر قطره. تهران.
      گلمن، دانیل. (1383). هوش هیجانی. ترجمة نسرین پارسا. انتشارات رشد. تهران.
      یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطة راهبردهای تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. مجله پژوهش در حیطة کودکان. سال ششم. شماره 4، صص 892-871.
     
Barrett, L., & Gross, J. (2001). Emotion representation and regulation: A process model of emotional intelligence. Emotion: Current Issues and Future Directions, 286-310.
Burns, E. Jackson, & Harding, H, G. (2010). Child Maltreatment, Emotion Regulation, and Posttraumatic Stress: The Impact of Emotional Abuse. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 19, 801–819.
Festinger, & Baker, A. (2010). Prevalence of recalled childhood emotional abuse among child welfare staff and related well-being factors. Children and Youth Services Review. 32 , 520–526.
Fletcher, L, ; Leadbetter, P,; Curran, A, & Sullivan, H.(2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd years medical students. Patient Education and Counseling. 76. 376-379.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8) , 1311-1327.
Gross, J. J. (1998). Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1) , 224.
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6) , 214-219.
Gross, J. J., & Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2(2) , 151-164.
Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23(1) , 4-41.
Laborde , S; Lautenbach , F; Allen , M S. ;Herbert , C, & Achtzehn, S .(2014). The role of trait emotional intelligence in emotion regulation and performance under pressure. Personality and Individual Differences 57 43–47.
Lemerise, E. A., & Arsenio, W. F. (2000). An integrated model of emotion processes and cognition in social information processing. Child Development, 71(1) , 107-118.
 Ligezinska, M,   Firestone, P, Manion , I. G, McIntyre, J,  Ensom, R & Wells, G. (1996). Children's emotional and behavioral reactions following the disclosure of extrafamilial sexual abuse: Initial effects. Child Abuse & Neglect, ,  20, 2, 6, 111–125.
Mammen, O. K., Kolko, D. J. & Pilkonis, P.A. (2002) . Negative affect and parental aggression in child physical abuse. Child Abuse & Neglect . 26 .407–424.
Maniglio, R. (2010). Child sexual abuse in the etiology of depression: A systematic review of reviews. Depression and anxiety. 27 , 631–642 .
Mayer, J. D. & Salovey. P. (1955). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology, 4, 3, 197–208.
Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4) , 267-298.
Mikolajczak, M; Nelis, D; Hansenne, M, & Quoidbach, J. (2008). If you can regulate sadness, you can probably regulate shame: Associations between trait emotional intelligence, emotion regulation and coping efficiency across discrete emotions. Personality and Individual Differences  vol.44, pp.1356-1368
Pollak, S. D.; Cicchetti, D; Hornung, , & Reed, A. (2000,)Recognizing Emotion in Faces: Developmental Effects of Child Abuse and Neglect. Developmental Psychology . Vol. 36, No. 5, 679-688.
Rodriguez, C. M. (2003). Parental Discipline and Abuse Potential Affects on Child Depression, Anxiety, and Attributions. Journal of Marriage and Family 65 .809–817
 Saarni, C. (1999). The development of emotional competence: Guilford Press.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9, 185-211.
Schutte, N. S., Malouff, J. M. & Thorsteinsson, E. B. (2013).Increasing Emotional Intelligence through Training: Current Status and Future Directions. The International Journal of Emotional Education. 5, (1) , 56-72.
Seligson, M, & MacPhee, M. (2004).Emotional intelligence and staff training in after-school environments. New Directions for Youth Development. 103. 71-83.
Sorbo, M. F; Grimstad, H; Bjorngaard, J, H; Schei, B, &Lukasse, . M. (2013) . Prevalence of sexual, physical and emotional abuse in Norwegian moder an child cohort study. Public Health. 13. 186- 197.
Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2‐3) , 25-52.
Thompson, R. A & Goodvin, N, R. (2007). Taming the Tempest in the Teapot. Socioemotional development in the toddler years: Transitions and Transformations, 320.
Thompson, R. A., Lewis, M. D., & Calkins, S. D. (2008). Reassessing emotion regulation. Child Development Perspectives, 2(3) , 124-131.