تاثیر برنامه‎های آموزش خانواده بر تغییرگونه شناسی خانواده براساس الگوی مدور ترکیبی سیستم های خانوادگی و زناشویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی واحدعلوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه روان‌شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

چکیده

از عوامل موثر در بروز ناسازگاری زناشویی یا خانوادگی که پیامدهایی مهم از جمله تربیت ضعیف، ناسازگاری فرزند، دلبستگی مشکل‌زا به والدین، افزایش احتمال ناسازگاری والد – فرزند؛ افزایش روز افزون تعارض های زناشویی و خطر بروز جدایی و اثر منفی بر سلامت روانی زوجین و فرزندان‌شان، عدم آموزش مناسب می‌باشد. این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزش غنی‌سازی خانواده براساس الگوی مدور ترکیبی سیستم‌های خانوادگی و زناشویی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود گونه‌های نا متوازن یا نا متعادل خانوادگی خواهد بود. در این پژوهش با طرح پیش آزمون- پس آزمون دو گروهی (شاهد-آزمون) از بین زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر بوشهر 50 زوج داوطلب به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون در 24 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی شرکت کردند و داده‌های پژوهش با استفاده از مقیاس ارزیابی انطباق‌پذیری و همبستگی خانواده السون گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. آموزش غنی‌سازی خانوادهبر اساس رویکرد الگوی درود ترکیبی السون در گروه آزمون به نسبت گروه شاهد، تاثیر بیش‌تری برای کاهش تعارضات زناشویی داشته است ( p <0/01). هم‌چنین، آزمون پیگیری نشان داد اثر این آموزش ماندگار بوده و بین میانگین‌های مراحل پس از آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری مشاهده شد. نتایج این پژوهش تاثیر آموزش غنی‌سازی زندگی خانوادگی براساس رویکرد اولسون را در کاهش تعارضات زناشویی تایید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of families teaching effect by Olson attitude for improving family cohesion and consistency

نویسندگان [English]

  • Iran Jalali 1
  • Hassan Ahadi 2
  • Alireza kiamanesh 2
چکیده [English]

The effect of families instruction programs on families sort changes according to comined circular models of conjugal and families system.
Iran jalali,1 ,Hasan Ahadi2*,Alireza Kiamanesh2
One of The reason in creating families or conjugal conflicts that has important conequences such as weak training,increasing more and more conjugal conflicts,danger of being separated and the negative effect on parents and childrens esprit health, is to not have appropriation instruction teaching.This thesisis with the goal of families enrichment instruction package according to combined circular models of conjugal and families system and checking the effect of that on improving different unbalanced families.In this thesis,,with the pre-post exam method,two groups among couples who goes to Boushehrs clinic,50 volunteer couples by sampling,choosed an devided into two groups.The experiment group attended in 24 sessions which took 90 minutes and the thesis datas gathered by using adaptability evaluation measure and olsons integration of families families and analysed bycovaration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Olson attitude
  • group teaching
  • family therapy
  • family cohesion and consistency
- Afkhami , K. (2015). The effect of group Therapy on Olson’s marriage enrichment instruction on raising positive emotion. Dissertation.  Ferdosi University of Mashhad: Faculty of Psychology and Educational Sciences
- Bowling, T, Hill, C, & Jencius, M. (2005). An overview of marriage enrichment. The family journal.Vo. 13No. 1,87-94.
- Carry, J. (1937). Theory, applied consultion and psychotherapy, Translated by Yahya seyyed Mohammadi, 1385, Arasbaran publication.
- Dallos, R., & Draper, R. (2005). An introduction to family therapy (2nd  edn). Maidenhead: Mc Graw- Hill/open university press.
- Dauglas, H. Sprencel. Sh. & Duce, D. (1968). Common factors in couple and family Therapy, Translated by  Mojtaba Daleer, Farzaneh Resaneh, 1394, Arjmand publication.
- Ghasemi Moghadam, K. Bahmani B. & Askari, A. (2014). The effect of conjugal enrichment by group instrument by group instruction Colson method with raising satising satisfaction married women. Clinical – psychology, …., 10-1, (n) 2.
- Gotman, J.M., Coun, J. Carrerss, & Swanson, C. (1998). predicting marital happiness and stability from newlywed interactions J Marr from; 60: 5-22.
- Guerney, G. R. (1977). Should teachers treat illiteracy,dysmathematiccs Canadian journalof counseling and psychology.
- Halford, W.K. petch, J. & Creedy, D. (2015). clinical guide to helping new paents. New York: springer.
- Haws, W.A. Mallin ckrodt, B. (1998). Separation-individuation from family of origin and marital adjustment of recently married couples. Am J from the; 26(4); 293-307.
- Jalali, .Sarvghad, S. (2013 ).The relationship between family process and content , and cognitive schema. Journal of psychological Methodes and Models.Year2  .Number 7 .
- Jalali , I. Ahadi, H. & Kiamanesh, A.R. (2017). The effect of families instruction programs on familieschanges according to cobinned circular modes of conjugal and families system. Journal of psychological Methodes and Models. Year7  .Number 24 .
- Johnson, S. (1981). Education, marital enrichment.3 ed,Tehran:Danzheh,2009.
- Kelly EL, Conely J. Personality and compatibility: A perspective analysis of marital satisfaction. J pers soc psychol; 52: 27-40.
- Larson, J. (2004). Innovation in marriage education: Introduction and challenges.Family Relations, 53,421-424.
- Michal. P. Nichols. (1945). Family Therapy concepts and methods, Translated by Mohsen Dehghani, 1387, Danjeh publication.
- Mojtaba Daleer, Farzane Resane, (1394). Arjmand publication.
- Naghibaee, M. (2014). The effect of positive couple therapy and existentioal approach combination by Olson model on conjugal pleasant and women family function. Thesis. Ministry of science, research and technology. Welfare and rehabilitation Science University. Rehabilitation science college. 1392. MA.
- Olson, D.H. (2011). FACES IV and the circumplex model: validation study. Journal of marital and family Thetapy, 37, 1, 64-80.
- Olya N. [Education, martial enrichment]. 3rd ed. Tehran: Danjeh; 2009 (Persian).
- Sadegh zade,M. & Samani, F. (2011). Provident Stres,Agitation and depression on family process and content. . Journal of psychological Methodes and Models. Year1. Number 2 .
- Samani, S. & Razavie, A. (2007). The effect of family integration and emotional independence with emotional problems. Research qualiterly in psychological health, first course, first issue, page 12-34.
- Sanaee, B. & Baratee, T. (2005). Marital Conflict Questionnaire.Besat Paplication.
- Sheikhi Kuhsar. (2012). The effect Olson’s marriage enrichment instruction on raising awareness of expections, communicational believes improvement and raising conjugal pleasnt who apply to welfare organization of Gonbad Kavaous. Thesis. Ministry of science, research and technology- Mashhad Ferows; university. 1390-MA.