ساخت و اعتباریابی آزمون هوش زیبا‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

3 دانشیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

    این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمونی برای اندازه­گیری هوش زیبا­شناسی است که در سال 1393 در دانشگاه بوعلی سینا همدان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته­های گوناگون دانشگاه بوعلی سینا و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 370 نفر بود. برای تهیه ابزار، پس از بررسی مبانی نظری و مصاحبه با برخی اندیشمندان حوزه­های روان‌شناسی و هنرهای چندگانه، پرسش‌نامه مورد هدف ساخته شد. پس از تأیید روایی محتوایی گویه­ها، برای رفع ابهام و وقوف به مشکلات احتمالی آزمون، از چند نفر خواسته شد تا به پرسش‌نامه پاسخ دهند و عبارات و واژه­های نامفهوم را مشخص کنند. به دنبال این اجرای آزمایشی، شکل برخی از گویه­ها تغییر کرد، ولی گویه­ای حذف نشد. برای تحلیل داده­های پژوهش، از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس در نرم‏افزارSPSS19  و تحلیل­عاملی­تاییدی مرتبه نخست و دوم با نرم‏افزار lisrel8.8 استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه با استفاده ازروش آلفای کرونباخ، 81/0 محاسبه شد. یافته­ها نشان داد که آزمون ساخته شده، سه بعد حسّی - ادبی، ذهنی- عاطفی و حرکتی زیباشناسی را می‏سنجد. با توجه به میزان اعتبار و روایی بدست آمده، پرسش‌نامه هوش زیبا­شناسی ابزاری مناسب برای اندازه‏گیری توانایی­ و ظرفیت های زیبا­شناختی افراد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

constructing and validating of aesthetic intelligence Test

نویسندگان [English]

  • khosro rashid 1
  • F Hassanvand 2
  • abolghasem yaghobi 3
2 آموزگار
چکیده [English]

The purpose of this study was constructing and validating aesthetic intelligence Test. Population statistical was consisted of 10000 students of Buali sina University in 1392-‎‎1393 academic years. There were 370 ‎students selected by classified sampling method. In order to construct of questionnaire, after studying of the theoretical bases and interviews ‎with some scholars in the field of psychology and art, multipurpose questionnaire was constructed. After ‎confirming the content validity of questionnaire items, to clarification and awareness of potential problems, several people respond to it to determine ‎unintelligible phrases and words. Data were analyzed by using spss19 ‎and structural equation model in lisrel 8.8. The reliability of the questionnaire using ‎Cronbach's method was calculated 0/81. The results showed that constructed aesthetic ‎intelligence Test have three components, namely: sensational, mental - emotional and dynamic. Regarding ‎the obtained reliability and validity, the aesthetic intelligence questionnaire was suitable instrument ‎for measuring the people's aesthetic intelligence.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Aesthetic intelligence"
  • "aesthetic"
  • "Factor Analysis"
- Ashayeri, H. (2014). Aesthetics in Psychology. Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences.
- Abdolmaleki, Construction of Aesthetic Sensitivity Test. Master's Thesis. Bu Ali Sina University. Faculty of Economics and Social Sciences. Educational psychology.
- Cupchick, G. C. (1986). A decade after Berlyne: New Directions in Experimental Aesthetics. Poetics, 15, 345-369.
- Diaz, D. (2002). Teaching aesthetics in high school art: A description, analysis, and evaluation of teachers' interpretations and methodologies. Unpublished dissertation. The University of Georgia.
- Dickie, G. (1997). Introduction to aesthetics: An analytic approach. Oxford University Press, 109.
- Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT. Yale University Press.
- Hooman, H. A. (2008). Structural Equation Modeling Using Lisrel Software. Tehran. SAMT Publication, first edition.
- Istók, Eva . (2013). Cognitive and neural determinants of music appreciation and aesthetics. Doctoral dissertation, University of Helsinki.
- Leder, H., Belke, B.,Oeberst, A., Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments ;British JournalofPsychology, 95, 489-508.
- Mohajer, S. (1996). The importance of aesthetics. Literature and Languages. Chista journal. No. 130. 797- 800.
- Navis, David (2005). aesthetics, Popular art. translate: Mahdi saatchi (2011). Art and architecture: Aesthetic, No. 22, 250-224.
- Parsons, M. J.  & Blocker. H. G. (1993). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
- Pelowski, M. & Akiba, A. (2011). A model of art perception, evaluation and emotion in transformative aesthetic experience. New Ideas in Psychology, 29, 80–97.
- Alah Rabbi, M & Sohrabi, N. (2016). Psychometric indicators of lifestyle scale. Journal of Psychological Methods and Models, 7 (26), 121-138.
- Rashid, KH., Mehrmohhamadi, M., Delavar, A and Ghatrifi, M. (2008). Studying stages of aesthetic development in Tehran students. Journal of Educational Innovations, 27(7), 123-98.
- Sigismund, R. (2000). Reasoned perception: Art education at the end of art. Unpublished dissertation. Stanford University, Palo Alto, California