بررسی عناصر "ترسیم آدمک رنگی" در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی عمومی،استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان،بندعباس، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد بندرعباس،بندرعباس، ایران.

چکیده

اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی اختلالی شایع در دوران کودکی با شیوع 5-3  درصد است. این پژوهش به منظور مقایسه  و بررسی عناصر "ترسیم آدمک رنگی" در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی انجام گردید. این پژوهش از نوع پژوهش­های علی- مقایسه ای است. 25 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی به روش نمونه گیری در دسترس و 25 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده آزمون آدمک رنگی روآیه و مقیاس درجه بندی کانرز جهت ارزیابی اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودند. داده­ها با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی و کودکان عادی در 13 عنصر آزمون آدمک رنگی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0   P≤). به­طور کلی نتایج نشان دادند که شاخص های ترسیمی پرخاشگری و اضطراب در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی نسبت به کودکان عادی متفاوت است. به این ترتیب بر اساس نتایج حاصل از این آزمون می­توان به درمانگران پیشنهاد نمود که در اقدامات درمانی و مداخله­ای علاوه بر مشکلات آشکار و علائم شاخص کودکان مبتلا به بیش فعالی، به سایر علائم و مشکلات همراه نیز توجه درمانی ویژه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study of "colored drawing" in children with attention deficit hyperactivity and normal children.

نویسندگان [English]

  • k mohammadi 1
  • ramana SHAHBAZFAR 2
چکیده [English]

Background and Purpose: Attention Deficit / Hyperactivity Is a common disorder in childhood With a prevalence of 3-5%. This research was carried out in order to Compare and Study of "colored drawing" in children with attention deficit hyperactivity and normal children.
Method: This is an causal-comparative study. 25 children with attention deficit hyperactivity disorder were selected using available sampling method And 25 normal children by multistage random sampling. The tool used was the Jacqueline Rooye Dummy test. Data were analyzed by multivariate analysis of variance.
results: The results showed a significant difference Among children with autism disorder And Normal children In the 13 elements of the colored doodle test(P <0.001).
Conclusion: The results showed that it was different Indicators of aggression and Anxiety At Children with attention deficit hyperactivity disorder Than normal children. this way Based on the results of this test Therapists may be advised to have special treatment attention, In therapeutic interventions and Interventional.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "draw-a-person"
  • "Attention deficit hyperactivity disorders"
  • "Normal children"
Aghababaei, Sara.Akrami, Nahid.(2013).Elemental comparison "Draw a colorful dummy"In children with autism disorder and Normal children. Clinical Psychology Journal Volume 4, 4(16); 11- 18
Day E. (1989). Share of heart: what is it and how can it be measured? J Consum Mark.; 1: 5-12.
Derakhshanpour F, Vakili MA, Nomali M, Hosseini F. (2014). Sleep problems in children with attention deficit and hyperactivitydisorder]. J Gorgan Uni Med Sci;16(4):52-57.
Hosseini, Seyed Ebrahim.(2017). Effects of music therapy on aggression and hyperactivity symptoms and attention deficit in children with attention deficit- hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Psychological Models and Methods.Volume 8, Issue 30, Page 41-52.
Kiani, B ؛ Hadianfard, H.(2016)The Impact of Intervention Based on Mindfulness on Planning of Adolescents with Subthreshold Symptoms of Attention Deficit-Hyperactivity Disorder in Tower of London Test. Quarterly Journal of Psychological Models and Methods., Volume 7, Number 23. 115 – 133.
Lim HK, Slaughter V. (2008). Brief Report: Human Figure Drawings by Children with Asperger’s Syndrome. J autism and dev disord; 38: 988- 994.
Moradi A, Khabazkhoob M, Agah T, Javaherforoushzadeh A,Rezvan B, Haeri Kermani Z, et al. (2008). The prevalence of attentiondeficit hyperactivity disorder (adhd) among school children of Nishaboor – Iran during 2006. J Gorgan Uni Med Sci;10(2):37-42. [Article in Persian]
Mosaiebi1, N ؛ Mirmahdi, R. (2017). The effectiveness of cognitive rehabilitation Computer (CRT) in the improvement of working memory in children with attention deficit reduction, continuous attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Volume 8 , Number 3 (29) #S003; Page(s) 105 To 124.
Nejati V, Bahrami H, Abravan M, Robenzade Sh, Motiei H. (2013). Executive function and working memory in attention deficit /hyperactivity disorder and healthy children. J Gorgan Uni MedSci.15(3):69-76.
Paul K. (2015). The handbook of psychological testing.2nd ed. New York: Routledge.
Pundir M, Nagarkar AN, Panda NK. (2014 ). Intervention strategies inchildren with cochlear implants having attention deficithyperactivity disorder. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. Jun;71(6):985-8.
Ravin, R. L. (2015). ‘Identification in Human Figure Drawing: Determining Projection with the Draw a Person Questionaire’, The Sciences and Engineering, Vol. 62.
Watlin RL, Dietz J. (2007). Immediate effect of Ayres's sensory integration-base occupational therapy intervention on children with autism spectrum disorders. Am J Occupational Ther; 61: 574- 583.
Willis, L. R., S. P. Joy, and D. H. Kaiser. (2010). ‘Draw-a-Person-in-the-Rain as an Assessment of Stress and Coping Resources’, The Arts in Psychotherapy, Vol. 37.
Yazdani, Sepideh ؛ Bakhshi Bojd ,Fereshteh (2010). Comparison between Psychological Reactions of Exceptional and Ordinary Children through Elements of Draw-A-Person Test. Thought and Childhood Journal .Institute of Humanities and Cultural Studies. second year, Second Issue ,127-148.