روش فازی در پژوهش، پلی ما بین روش‌های کمی و کیفی پژوهش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

منطق فازی[1] یک نوع منطق چندارزشی است که ریشه در افکار افلاطون و فلسفه شرقی دارد، اما نخستین بار در سال 1965 میلادی، دانشمند ایرانی­الاصل و استاد دانشگاه برکلی(پروفسور لطفعلی عسگرزاده) ملقب به پروفسور«زاده»[2]، منطق فازی را مطرح کرد. برخلاف منطق دو ارزشی ارسطویی که به­دنبال پاسخ آری و یا نه برای تعمیم به تمام پدیده­ها می­باشد(همچون پوزیتیویسم)، منطق فازی جهان را همان­گونه که هست معرفی می­کند. منطق فازی با طبیعت، سرشت و فطرت انسان قرین­تر بوده و به فلسفه­ی شرقی و ادیان نزدیک­تر است. با وجود منفعت­های زیاد منطق فازی(به­دلیل نقش برجسته ریاضیات در آن)، مشکل عمده­ی این منطق ریاضی این است که تولیدکننده­ی الگوهای فکری بشری نیست. زیرا الگوهای فکری بشری اغلب شهودی هستند و ریاضیات از درک پیچیدگی­های آن عاجز است. در روش فازی، رویکرد کمی و کیفی حضور همزمان دارند و این روش پلی بین روش کمی و کیفی برقرار می­سازد.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Fuzzy Method in Research: A Bridge between Quantitative and Qualitative Research Methods

چکیده [English]

“Fuzzy logic” is a multi-value logic rooted in Plato and eastern philosophy. An Iranian scientist, professor of Berkley University, “Professor Lotfali Asgarzade” (1965) called professor “L.A zadeh” raised fuzzy logic for the first time. Despite Aristotle two – valued logic finding yes or no response to generalize to all phenomena (e.g. positivism), fuzzy logic introduces the world as it is. Fuzzy logic is close to nature of human being and it is similar to eastern philosophy and religions. Despite great benefits of fuzzy logic (due to the important role of math in it), the major problem of math logic is that it doesn’t produce intellectual models of human being as intellectual models of people are mostly intuitional and math cannot perceive its complexities. In fuzzy method, both quantitative and qualitative approaches exist together and this method is a bridge between qualitative and quantitative method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • fuzzy logic
  • Two – Valued Logic
  • Linguistic Variables
  • Quantitative Method
  • Qualitative method