مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد

2 هئیت علمی دانشگاه

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

4 عضو هیئت علمى

چکیده

مقدمه و هدف: ین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی  بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد  انجام شد.
مواد و روش­ها: کلیه دانش آموزان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 99-98 به عنوان جامعه آماری این پژوهش و 60 نفر دانش آموز کلاس ششمی که در سال تحصیلی 99-98 در آموزشگاه خیریه ابوفاضل لامرد مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. اعضای نمونه پژوهش حاضر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه در سه  گروه(گروه کنترل به تعداد 20 نفر، گروه آزمایش اول به تعداد 20 نفر وگروه آزمایش دوم به تعداد 20 نفر) گماشته شدند. روش پژوهش به صورت شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت و برای مشخص کردن نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
یافته­ها: . یافته های پژوهش نشان داد که اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بیشتر بوده است.
بحث و نتیجه­گیری: بین اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی، بر  پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد، تفاوتی معنادار وجود دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Training Based on Flipped Learning and Training Based on Participatory Learning on Academic Achievement, Academic Self-Regulation and Academic Engagement of Sixth Elementary School Students in Lamerd City.

نویسندگان [English]

  • seyedabdolhadi samavi 1
  • hojatalah javidi 2
  • soltanali kazemi 3
  • hossein bagholi 4
1 Lamerd County Education Department
2 university
3 Islamic Azad University of Marvdasht
4 Faculty member
چکیده [English]

Introduction:The aim of this study was to compare the effectiveness of education based on flipped learning and education based on participatory learning on academic achievement, academic self-regulation and academic engagement of sixth grade elementary school students in Lamerd city.
Materials and Methods:The research method was applied in terms of purpose and quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The members of the research sample were selected by available sampling method. Researcher-made academic evaluation test, Bofard self-regulatory scale, and Shuffle and Becker academic engagement scale were the measuring instruments of this study.
Findings:In general, one-way analysis of covariance for academic achievement scores (F = 19.83 and p = 0.001), academic self-regulation (F = 22.19 and p = 0.001) and academic engagement (F = 19.86).
Conclusion: education based on collaborative learning had a positive and significant effect on academic self-regulation and academic engagement, but did not have a significant effect on academic achievement

  1. Mogharrabelahi, Z. (2012). New teaching methods.  Humanities Society Portal,4(5). https://civilica.com/doc/598147/
  2. Lage, M., Platt, G. & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. [DOI:10.1080/00220480009596759]
  3. Lage, M. & Platt, G. (2000). The internet and the inverted classroom. The Journal of Economic Education,31(1), 11-11. [DOI:10.1080/00220480009596756]
  4. Kaviani, H., Liaghatdar,  M.,  Zamani, B. & Abediny, Y. (2017). A theoretical framework of flipped classroom: drawing pointers for learner-centered learning. Foundations of education (studies in education & psychology), 2 (14) 59 – 78. https://fedu.um.ac.ir/index.php/engineering/issue/article_35025.html?lang=en
  5. Wolff, L. C., & Chan, J. (2016). Flipped Classrooms for Legal Education. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-981-10-0479-7
  6. Slavin, R. E. (1986). Cooperative learning: Engineering social psychology in the classroom. In R. S. Feldman (Ed.), The social psychology of education: Current research and theory, 153–171. https://psycnet.apa.org/record/1986-98347-007
  7. Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51–59 https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-0663.82.1.51
  8. Saklofske D, Austin EJ, Mastoras SM, Beaton SE. (2012) Relationship of personality, Affect,emotional intelligence and coping with student stress and academic success: different patterns of association for stress and success. learning and individual difference, 22, 251-257. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.02.010
  9. Saber, S. & Sharifi, H. (2013). Predicting dimensins of academic engagement by identitiy styles in first grade girl students of Tehran state high schools. Curriculum planning knowledge & research in educational sciences, 11 (38), 72 - 85. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=324960
  10. Chuang, H., Weng, C. & Chen, C. (2018). Which students benefit most from a flipped classroom approach o language learning?. British Journal of Educational Technology, 49(1), 56-68. https://eric.ed.gov/?id=EJ1166083
  11. Pickering, J. D., & Roberts, D. J. (2018). Flipped classroom or an active lecture?. Clinical Anatomy, 31(1), 118-121. [DOI:10.1002/ca.22983]
  12. Esmaeilifar, M. S., Tabatabaee Yazdi, M., & Azari Kiyomars, N .(2016). The effect of flipped classroom approach and school seeling of elementary students. Paper presented at the National Conference on Arts Studies and Humanities Research Tehran. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=278592
  13. Bahmani, M., Javadipour, M., Hakimzade, R., Salehi, k. & AlaviMoghaddam, B. (2017). Evaluating the rate of engagement and academic achievement of high school students by using flipped classroom instruction. Applied psychologicaly research quarterly, 8(2)35-49. [doi:10.22059/JAPR.2017.63706]
  14. Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip Your Classroom to Improve Student Learning. Learning & Leading with Technology, 39(8) 12-17. https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1750670
  15. Davies, R. S., Dean, D. L., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional
  16. technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61(4) 563-580. https://link.springer.com/article/10.1007/s11423-013-9305-6

Missildine, K., Fountain, R., Summers, L. & Gosselin, K. (2013). Flipping the