اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانش‌آموزان پسر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرج، کرج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانش­آموزان مدارس متوسطه پسرانه­ی شهر کاشان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی بوده و طرح پژوهش از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 93-1392 شهر کاشان بوده و نمونه­ی تحقیق شامل 30 دانش­آموز به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از ابزار پژوهشی پرسشنامه­ی اضطراب و استرس(Dass) استفاده شد.  داده­های به­دست آمده با استفاده از نرم­افزار spss و با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین دو گروه در هر دو متغیر وابسته(یعنی اضطراب و استرس) تفاوت معناداری وجود دارد. به­عبارت دیگر بین دو گروه آزمایشی و کنترل در میزان متغیرهای اضطراب و استرس تفاوت معناداری مشاهده گردید. یافته­های این پژوهش نشانگر آن است که آموزش مهارت مقابله با خلق منفی باعث کاهش اضطراب و کاهش استرس دانش­آموزان می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Training Coping Skills With Negative Mood on Anxiety and Stress among Students

نویسندگان [English]

  • M.E M 1
  • L. M 2
چکیده [English]

The present research was studied the effectiveness of training coping skills with negative mood on anxiety and stress of high school students in kashan city. The research method was experimental and the research design was pre-test and post-test with a control group. The population of the study included  all second grade high school boy students in the academic year in 2014-2013  and the sample included 30 students selected randomly  and were assigned randomly in two groups (experimental and control). The data collected by Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS). The obtained data were analyzed using analysis of covariance by SPSS software. The results showed a significant difference between the two groups in terms of both variables. In other word, there were significant different in control and experimental group in anxiety and stress variable. The findings of this study indicate that training coping skills with negative mood, reduces anxiety and stress in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coping Skills
  • anxiety
  • stress
  • Students