ارائه الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی.

2 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز.

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز.

چکیده

هدف کلی از انجام این پژوهش ارائه­ی الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دانشگاه شیراز بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر،  دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91- 92 بوده که با استفاده از روش نمونه­گیری  خوشه­ای مرحله­ای، 289 نفر انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه­ی ارتباطات دانشگاه و دانشکده، پرسشنامه­ی فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه­ی انسجام تحصیلی و زیرمقیاس انسجام اجتماعی از پرسشنامه­ی تجارب دانشجویان دانشکده بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که­کیفیت محیط دانشگاه پیش­بینی­کننده­ی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی و همچنین  پیش­بینی­کننده­ی مثبت و معنادار انسجام تحصیلی و اجتماعی دانشجویان می­باشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی با کنترل کیفیت محیط دانشگاه، پیش­بینی­کننده­ی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی دانشجویان می­باشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی نقش واسطه­ای در ارتباط بین کیفیت محیط دانشگاه و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس می­توان گفت که محیط دانشگاه نمی­تواند به­طور مستقیم موجب فرسودگی دانشجویان گردد. زمانی که کیفیت محیط دانشگاه در جنبه­های مختلف به نحو احسن حفظ شود، زمینه­ی ایجاد انسجام در دانشجو فراهم می­گردد. بر اساس نتایج فوق، الگوی علی مورد نظر تایید گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Causal Model of quality of campus community, educational and social integrity and Student’s Academic burnout

نویسندگان [English]

  • M. M 1
  • F. K 2
  • E. H 3
چکیده [English]

The general purpose of this study was to Causal Model of quality of campus community, educational and social integrity and educational and Student’s Academic burnout of Shiraz university student. Statistical population of this study consists of Shiraz University in the 1391-92 academic years that 289 students were selected with stage cluster sampling method. Research tools was College and University Community Inventory, Academic Burnout Questionnaire, Educational Integrity Questionnaire and Social Integrity Subscale of College Students Experiment Questionnaire that were analyzed after calculating their validity and reliability between the sample distribution and data by spss16 and lisrel8.54 soft ware’s. The results of this study showed that, the quality of campus community is the negative and significant predictor of the Student’s Academic burnout. The quality of campus community is the positive and significant predictor of the Student’s social and educational integrity. Social and educational integrity by controlling the quality of campus community is the negative and significant predictor of the student’s academic burnout. Educational and social integrity has a mediator role in the relations between the quality of campus community and Student’s Academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Quality Of Campus Community
  • Educational Integrity
  • Social Integrity
  • Student’s Academic Burnout