خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دوره‌ی سنی میانی کودکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

2 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی کودکان استثنایی

3 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزش روانشناسی تربیتی.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روان­سنجی پرسشنامه­ی روابط میانی دلبستگی (KCAQ) برای کودکان انجام گرفته است. مطالعه­ی­ انجام شده، بررسی توصیفی- پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. نمونه­ی پژوهش شامل 400 نفر از کودکان مقطع ابتدایی بود که به شیوه­ی نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. پرسشنامه­­های پژوهش شامل پرسشنامه­ی­ روابط میانی دلبستگی(KCAQ)(هالپرن و کاپنبرنگ،2006)، پرسشنامه­ی سبک­­های هیجانی مادرانه(MESQ)(‌لاگاسه سگوین و کاپلان،2005) و پرسشنامه­ی توانایی­ها و مشکلات (SDQ) (گودمن،1997) بود. جهت تحلیل داده­ها از نرم­افزارهای (SPSS) و (AMOS) نسخه­ی­ 16 استفاده گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که آزمون(KMO) برابر با 73/0 و در سطح مطلوب بوده و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنی­دار بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس وجود چهار عامل در گویه­ها را تایید نمود که 72/48% از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس(KCAQ) در حد بالایی به­دست آمد. محاسبه­­ی ضریب آزمون- بازآزمون به فاصله­ی یک ماه مطلوب و بالا بود(001/0>P). تحلیل عامل تاییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل به روش چرخش واریماکس را تایید کرد و مدل به­دست آمده با داده­های پژوهش برازش داشت. همچنین همبستگی معنی­دار نمرات پرسشنامه­ی (KCAQ) با نمرات پرسشنامه­های(MESQ) و (SDQ) روایی همگرا، واگرا و همزمان مقیاس را تایید کرد. یافته­های پژوهش بیانگر این است که نسخه­­ی فارسی مقیاس(KCAQ) در زمینه­ی سنجش دلبستگی کودکان در دروه­ی سنی میانی کودکی از خصوصیات روان­سنجی قابل قبولی برخوردار است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) of Latency-Aged for Children

نویسندگان [English]

  • H. S 1
  • L. B 2
  • M. L 3
چکیده [English]

The research purpose was to examine the psychometric properties of the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) of Latency-Aged for Children. The research method was descriptive-validation through development and validation of an instrument. The sample consisted of 400 children were selected by multi-stage cluster random sampling method. Measuring instruments were the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ), Maternal Emotional Styles Questionnaire (MESQ), and Strength and Difficult Questionnaire (SDQ). Data analysis was done using SPSS and Amos software’s version 16. The scale was assessed using factor analysis and principle component method (KMO = 0.73). In total, analysis approved the results of exploratory factor analysis based on the varimax rotation. In addition, this model was found fit with the data. The KCAQ demonstrated high internal consistency. A re-administration of the measure 1 month later yielded high correlation (P<0.001). Pearson’s correlation between KCAQ, MESQ, SDQ and were respectively this four factors accounted for 48.72% of the total variance. Confirmative factor analysis confirming their convergent, divergent and concurrent validity. Results of this study showed Persian version of KCAQ has good psychometrics particularity in measuring for child’s attachment in latency-aged.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric
  • attachment
  • mother
  • Latency-aged