بررسی روابط میان هوش موفق با تعالی خود و نشاط ذهنی: نقش میانجی خردمندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: از جمله شاخص‌های سلامت روان، تعالی خود و نشاط ذهنی هستند که شناخت عوامل پیش-بینی‌کننده آنها از اهمیت بالای برخوردار است. بر این اساس، پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی نقش واسطه‌ای خردمندی در رابطه بین هوش موفق با تعالی خود و نشاط ذهنی در قالب یک الگوی علی انجام شد.

روش‌: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و مدل‌یابی ساختاری و نمونه پژوهش شامل262 (159زن و103مرد) دانشجوی مقطع کارشناسی در سال 1402-1401 بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانشکده‌های مختلف دانشگاه شیراز انتخاب شدند و به مقیاس‌ هوش موفق گریگورنگو و استرنبرگ، مقیاس خودسنجی خردمندی وبستر، سیاهه تعالی خود بزرگسالان لونسون و همکاران و سیاهه نشاط ذهنی رایان و فردریک پاسخ دادند. به منظور پردازش داده‌ها، روش معادلات ساختاری به کار رفت.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که هوش موفق بر خردمندی، خردمندی بر تعالی خود و نشاط ذهنی اثر معنادار و مثبت داشت. علاوه بر این آزمون بوت استراپ اثر واسطه‌ای خردمندی را بین هوش موفق و تعالی خود و همچنین بین هوش موفق و نشاط ذهنی معنادار و مثبت نشان داد.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش ‌می‌توان نتیجه گرفت که هوش موفق باعث افزایش خردمندی دانشجویان می‌گردد و از این طریق تعالی‌خود و نشاط ذهنی آنها را ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationships Between Successful Intelligence with Self-Transcendence and Subjective Vitality: The Mediating Role of Wisdom

نویسندگان [English]

  • roghaye ghorbani 1
  • fereshte cheraghi 2
1 Assistant Professor , Department of Educational Science, Farhangiyan University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Farhangiyan University, Tehran
چکیده [English]

the well-being indicators, whose predictors identification is of paramount importance. The present study is aimed at examining the mediating role of wisdom in the‌ relationship between successful intelligence and self-transcendence and subjective vitality within a causal model.

Methods: This descriptive study employs a correlational and structural modeling approach with a sample consisting of 262 undergraduate students (159 females and 103 males) from Shiraz University, selected through multistage cluster random sampling during the academic year 2022-2023. Participants responded to the Successful Intelligence Scale (SIS) by Grigorenko and Sternberg, the Self-Assessed Wisdom Scale (SAWS) by Webster, the Adult Self-Transcendence Inventory (ASTI) by Levenson et al., and the Subjective Vitality Inventory (SVI) by Ryan and Frederick. Data were processed using structural equation modeling with AMOS v. 21.

Findings: According to the research results, successful intelligence has a significant and positive effect on wisdom, and wisdom significantly and positively affects self-transcendence and subjective vitality. Furthermore, the bootstrap test showed the significant and positive mediating effect of wisdom between successful intelligence and self-transcendence, as well as between successful intelligence and subjective vitality

Conclusion

Based on the findings of the current study, it may be concluded that successful intelligence enhances students’ wisdom, in turn promoting their self-transcendence and subjective vitality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ Self-Transcendence"؛ Wisdom"؛ Subjective Vitality"؛
  • "؛ Successful Intelligence "