مدل ساختاری احساس گرفتاری درونی و بیرونی براساس ترومای دوران کودکی با توجه به نقش واسطه افکار پارانوئیدی در دانشجویان علوم پزشکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، واحدعلوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

3 دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

4 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی .مرودشت .ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش، آزمون برازندگی مدل ساختاری احساس گرفتاری درونی و بیرونی براساس ترومای دوران کودکی با توجه به نقش واسطه افکار پارانوئیدی در دانشجویان علومپزشکی استان قم بود.

روش اجرای تحقیق: این پژوهش در زمره پژوهش‌های بنیادین و از نوع توصیفی _ همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان علومپزشکی دانشگاه آزاد واحد استان قم تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه به تعداد 271 نفر در نظر گرفته شد که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند به پژوهش وارد شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌های ترومای دوران کودکی برنستاین و همکاران (2003)، پرسشنامه احساس گرفتاری گیلبرت و الان (1998)، پرسشنامه افکار پارانوئیدی گرین و همکاران (2008) استفاده شد. داده های جمع آوری شده به روش ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. از نرمافزار spss26 و pls3 برای آنالیز داده ها استفاده شد.

یافتهها: یافته‌های پژوهش نشان داد شاخصهای مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. نتایج نشان داد در سطح 95/0 درصد اطمینان ترومای دوران کودکی و افکار پارانوئیدی اثر مستقیم بر احساس گرفتاری درونی و بیرونی دارند. نتایج آزمون سوبل مشخص کرد ترومای دوران کودکی اثر غیرمستقیم به واسطه افکار پارانوئیدی بر احساس گرفتاری درونی و بیرونی دارد.

نتیجه گیری: ترومای دوران کودکی و افکار پارانوئیدی در دانشجویان علوم پزشکی می تواند به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر احساس گرفتاری درونی و بیرونی اثر گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The structural modeling of internal and external entrapment based on childhood trauma with regard to the mediating role of paranoid thoughts in medical students

نویسندگان [English]

  • Zahra Razzaghi 1
  • Narjes Sadat Oliazadeh 2
  • Seyyed Mehdi Sarkeshikiyan 3
  • marzieh yari zanganeh 4
1 Master of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Qom Medical Sciences Unit, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Master of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Qom Medical Sciences Unit, Islamic Azad University, Qom, Iran.
3 PhD in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran.
4 Department of Information Science and Epistemology. Marvdasht unit. Islamic Azad University, Marodasht, Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of the research was to test the fit of the structural modeling of internal and external entrapment on childhood trauma with regard to the mediating role of paranoid thoughts in medical students of Qom province.

Methods: This research was a fundamental and descriptive-correlational research study using structural equation modeling. The statistical population of the research was made up of all medical students of Islamic Azad University of Qom province, who were studying in the academic year 2022-2023. The sample size of the study included 271 participants, who were selected based on available sampling method. To collect and measure the data, Bernstein et al.'s (2003) childhood trauma questionnaire, Gilbert and Allan's (1998) entrapment questionnaire, and Green et al.'s (2008) paranoid thoughts questionnaire were directly used. The collected data were analyzed by correlation matrix method and structural equation modeling. SPSS 26 and Smart PLS3 were used for data analysis.

Results: The findings of the research showed that the indicators of the proposed model have an acceptable fit. The results showed that childhood trauma and paranoid thoughts have a direct effect on the entrapment of internal and external at 0.95 % confidence level. Also sobel test results indicated that childhood trauma has an indirect effect on the internal and external entrapment through mediating paranoid thoughts.

Conclusion: Childhood trauma and paranoid thoughts in medical students can directly and indirectly affect the internal and external entrapment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrapment
  • Childhood trauma
  • Paranoid thoughts
  • Medical students