ارائه مدل علّی شادکامی نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده با نقش واسطه‌ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران.

3 مشاوره، دانشگاه آزاد سنندج، سنندج، ایران

4 دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی شادکامی نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده با نقش واسطه‌ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان انجام گرفت.

روش‌شناسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان سنندج در سال تحصیلی 02-1401 بود. نمونه پژوهش شامل 350 دانش‌آموزان (157 پسر و 193 دختر) بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)، سنجش عملکرد خانواده (FAD) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد. داده-ها با استفاده از ورژن 26 نرم افزارهای SPSS و AMOS و با روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: ضرایب مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیرهای مستقیم نشان داد بین عملکرد خانواده با راهبرد سازگارانه تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی معنادر، بین عملکرد خانواده با راهبرد ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت معنادار، بین راهبرد سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با شادکامی رابطه مثبت معنادار و بین بین راهبرد ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با شادکامی رابطه منفی معنادار وجود دارد. چون بین عملکرد خانواده با شادکامی رابطه مستقیم معناداری وجود نداشت، بررسی نقش میانجی امکان‌پذیر نبود. اما نتایج ضرایب مسیر غیر مستقیم نشان داد عملکرد خانواده با شادکامی نوجوانان از طریق راهبرد سازگارانه و راهبرد ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان روابط غیر مستقیم دارد.

نتیجه‌گیری: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقشی اساسی در ارتباط بین عملکرد خانواده و شادکامی نوجوانان ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Causal Model of adolescent happiness based on family functioning with the mediating role of cognitive emotion regulation strategies

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Goudarzi 1
  • Sara Tavazoei 2
  • maryam mahmoodi 3
  • Somayeh Seid Mohammadi 4
1 Assistant professor,Department of family counseling, sanandaj branch, Islamic Azad University,Sanandaj,Iran.
2 PhD student in Counseling, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran.
3 Consulting. Sanandaj Azad University, Sanandaj, Iran
4 PhD student in Counseling, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of presenting a causal model of Relationships between adolescent happiness based on family functioning with the mediating role of cognitive emotion regulation strategies.

Methodology: The design of the current research was descriptive-correlation. The statistical population of the research included all male and female students of the high-school of Sanandaj in the year of 1401-02. The research sample included 350 students who were selected by random multi-stage cluster sampling. for collect data were used of OHI, FAD and CERQ. The data were analyzed using SPSS and AMOS and with the method of structural equation modeling and path analysis.

Findings: Path coefficients showed that the proposed model has a good fit. The results of the analysis of direct paths showed that there is a significant negative relationship between family functioning and adaptive cognitive emotion regulation strategy and a significant positive relationship maladaptive cognitive emotion regulation strategy, a significant positive relationship between adaptive cognitive emotion regulation strategy and happiness, and between maladaptive emotional regulation strategy. There is a significant negative relationship between emotion cognition and happiness, Since there was no significant direct relationship between family functioning and happiness, it was not possible to investigate the role of mediator. However, the results of the indirect path coefficients showed that family functioning has indirect relationships with adolescents’ happiness through adaptive strategy and maladaptive strategy of cognitive emotion regulation

Conclusion: Cognitive emotion regulation strategies play an essential role in the relationship between family functioning and adolescents happiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ Happiness"؛ family functioning"؛ cognitive emotion regulation strategies"؛
  • "؛ adolescents"