اضطراب و عملکرد شناختی: اثر شرایط القای اضطراب بر کارکرد بازداری حافظه فعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثر اضطراب اجتماعی بر عملکرد در کارکرد بازداری حافظه­ی فعال، در دو شرایط عادی و القای اضطراب طرح شده است. عملکردی که افراد در تکلیف مربوط به کارکرد بازداری داشتند، از دو بعد کارآمدی پردازش و اثربخشی عملکرد بررسی شده است. بدین منظور 24 نفر بیمار مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 24 فرد بهنجار به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و مصاحبه­ی بالینی، پرسشنامه­ی اضطراب اجتماعی کانور، مقیاس میزان تلاش ذهنی صرف شده و آزمون­ استروپ رنگ-کلمه اجرا گردید. نتایج با استفاده از طرح اندازه‌گیری مکرر مختلط، آزمون مقایسه‌های جفتی با بن فرنی اصلاح شده و آزمون T مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه در شرایط عادی و القای اضطراب در کارآمدی پردازش(26/0p< و 79/0p<) و اثربخشی عملکرد(1 p <) تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در شرایط القای اضطراب اجتماعی، بین دو گروه مضطرب اجتماعی و بهنجار در دو بعد کارآمدی پردازش(001/0p<) و اثربخشی عملکرد(001/0 p<) تفاوت معناداری وجود داشت. این نتایج حاکی از این بود که افراد مضطرب اجتماعی در کارکردهای اجرایی­شان نقص­هایی را نشان می­دهند. این نقص­ها می­تواند منطبق با مدل­های شناختی تبیین­کننده­ی این اختلال باشد؛ به­خصوص این تبیین که این افراد نمی­توانند توجه­شان را به سمت محرک­های بیرونی در موقعیت اجتماعی تغییر دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anxiety and Cognitive Performance: The Effect of Induced Anxiety Conditions in Inhibition Function of Working Memory

نویسندگان [English]

  • N. Hoseini
  • H. Hadianfard
  • S. M. R Taghavi
  • A. Aflakseir
چکیده [English]

The present study set out to investigate the effect of social anxiety on performance in central executive functions of working memory, means inhibition function, in two condition of basic and induced anxiety Also performance in this task that related to inhibition function, is investigated both of processing efficacy and performance effectiveness. For this purpose, recruited 24 patients with social anxiety disorder and 24 non patients in multi-stage sampling method and were tested by Clinical Interview, Connor Social Anxiety Scale, Self-reported mental effort scale, Stroop Color Word Test, The results were analyzed with mixed repeated measures, modified bone ferreni post hoc test, independent T- test. Under basic and induced anxiety conditions the results showed that there were No significant differences between groups in processing efficacy (p<0.26, p<0.79) and performance effectiveness (P<0.1). But In the induced anxiety condition there were significant differences between groups in both of processing efficacy (p<0.001) and performance effectiveness (p<0.001). Working memory in the social phobia patients was impaired, as compared to that of the healthy controls. Working memory deficiency observed in social phobia might be related to assumptions about social phobia’s cognitive model. This model suggests that individuals with social phobia cannot shift their attention to external stimuli in social situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social anxiety disorder
  • inhibition function
  • processing efficacy
  • performance effectiveness