ارائه مدل توضیحی باورهای معرفت شناختی و باورهای تدریس دبیران ریاضی منتخب کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائه­ی مدل توضیحی باورهای معرفت­شناختی و باورهای تدریس دبیران متوسطه­ی ریاضی منتخب کشور بود. جامعه­ی تحقیق شامل تمامی دبیران متوسطه­ی ریاضی منتخب کشور سال 92- 1391 بود که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، در همایش تجلیل از دبیران متوسطه ریاضی منتخب کشور که در فروردین ماه سال جاری برگزار گردید،150 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­ی باورهای معرفت‌شناختی و پرسشنامه­ی باورهای تدریس بود که پس از محاسبه­ی روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که 1) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای معرفت­شناختی مربوط به منبع دانش و از نظر دبیران زن، مربوط به توانایی یادگیری می­باشد. 2) از نظر دبیران کم­سابقه، بالاترین میانگین باورهای معرفت­شناختی مربوط به توانایی یادگیری و از نظر دبیران با سابقه­ی متوسط و دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای معرفت­شناختی مربوط به منبع دانش می­باشد. 3) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران زن نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی می­باشد. 4) از نظر دبیران کم­سابقه، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی  و از نظر دبیران با سابقه متوسط نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی می­باشد. 5) بین باورهای معرفت­شناختی دبیران ریاضی منتخب کشور و باورهای تدریس آنان، رابطه­ی معنی­داری وجود دارد.  6) باورهای معرفت­شناختی دبیران پیش­بینی­کننده­ی مثبت و معنادار باورهای تدریس آنان می­باشد. نتایج تحلیل مدل مطالعه نشان داد دبیرانی که معتقد به توانایی یادگیری تدریجی دانش­آموزان بوده و منبع یادگیری چندگانه را به­جای یک منبع ترجیح می­دهند، به وجود شایستگی­های چهارگانه در تدریس باورهای قوی­تری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Suggestion of the Explanatory model of Epistemological Beliefs and Mathematics teaching Beliefs of Iran Elective Mathematics Teachers

نویسندگان [English]

  • M. Mohammadi
  • M. Mosalaei
چکیده [English]

The main purpose of the present research was to suggest a explanatory model of epistemological beliefs and teaching beliefs of selected mathematics teachers of country. The population of this research included all selected mathematics teachers of country in 1391-92 that 150 persons were chosen by available sampling at glorification congress for selected mathematics teachers of country. The instruments were epistemological beliefs questionnaire (Schraw & Sinatra, 2004) and teaching beliefs questionnaire (Gorsuch, 2002) that were distributed and collected after calculating validity and reliability. The results showed that: 1) The highest mean of epistemological beliefs of mathematics teachers is associated with knowledge source and the lowest mean of their epistemological beliefs is associated with stable ability and the difference between means is meaningful. Epistemological beliefs dimensions of mathematics teachers according to their importance are: knowledge source, speedy learning, simple knowledge, absolute knowledge and stable ability. 2) The highest mean of teaching beliefs mathematics teachers is associated with social teaching competency and the lowest mean of their teaching beliefs is associated with ethical teaching competency, The difference between means anticipator and meaningful.is meaningful. Different types of teaching belief mathematics teachers according to their importance are: social, non verbal, textual and ethical teaching competencies. 3) There is meaningful relationship between epistemological beliefs of selected mathematics teachers of country and their teaching belief 4-Generally, in spite of demographic charactaristies the relationship between epistemological beliefs of selected mathematics teachers of country and their teaching beliefs belief is positive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Explanatory model
  • epistemological beliefs
  • Teaching Beliefs
  • Teaching Competencies