اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت/عضو باشگاه پژوهشگران جوان

2 عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

3 عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد

چکیده

هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان بود .این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی که در مهد کودک‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز در سال 1389 وجود داشت، بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله‌ای تعداد351 کودک انتخاب، و پرسشنامه سلامت روان (psc) و رشد اجتماعی واینلند، برای آنان اجرا شد. بعد از تکمیل پرسشنامه‌ها، تعداد 30 نفر از افرادی را که پایین‌ترین نمره را در دو پرسشنامه یاد شده کسب کرده‌بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش ارزش‌های زندگی به شیوه بازی و فعالیت قرار گرفتند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان سلامت روان (0001/0 p≤ )و رشد اجتماعی (002/0p≤ ) به سطح معنادار رسیده‌است. اندازه اثر آموزش به ترتیب 75 و 30 درصد می‌باشد. آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنها مؤثر است
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Life Values Tranning on Mental Health and Social Development of Preschool Students

نویسندگان [English]

  • Nazfar Moghtaderi 1
  • Zhaleh Refahi 2
  • Sadrolah Khosravi 3
چکیده [English]

The purpose of this study was to specify the effectiveness of life values tranning on mental health and social growth for preschool students.This research has an experimental Design (Randomize group pretest–posttest with control group). The statistical population of this study consists of all preschool children who were in kindergartens under welfare organization in the Shiraz city in 1389, from whom 351 children were selected with using multistage cluster sampling, and was performed to them mental health questionnaire and Winland's social growth assessment. After completing the questionnaire, 30 preschool students who had score lower than a quorum were selected, and they were assingn randomly into experimental and control groups. Experimental group trained 10 sessions of 2 hours of life values. Research findings showed that, differences in two experimental and control groups in terms of mental health (p>0/0001) and social growth (p>0/002) has reached a significant level. Size of training effect is respectively 75 and 30 percent. Education of life values to children is effective of their mental health and social growth
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life Values
  • Mental Health
  • Social Growth
  • children