تأثیر برنامه‌ی آموزش و مهارت‌های پیشگیرانه‌ی خطرات کمال‌گرایی بر کمال‌گرایی زوجی و کیفیت رابطه زوج‌های عقد کرده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تأثیر برنامه‌ی آموزش و مهارت‌های پیشگیرانه‌ی خطرات کمال‌گرایی بر کمال‌گرایی زوجی و کیفیت رابطه زوج های عقد کرده شهرستان رامهرمز انجام گردید.

روش‌: این پژوهش در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل در سال 1402 انجام شد. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه زوج‌های عقد کرده شهرستان رامهرمز بود، که از این جامعه 30 زوج که نمره‌ی آن‌ها در مقیاس کمال گرایی در روابط زوجی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15زوج) قرار گرفتند. آزمودنی‌های با استفاده از مقیاس کمال‌گرایی در روابط زوجی شیا و همکاران و سیاهه کیفیت اَبعاد زندگی زناشویی فلچر مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیرهای تکراری (آمیخته) در نرم‌افزار 22-SPSS تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه‌ی آموزش و مهارت‌های پیشگیرانه‌ی خطرات کمال‌گرایی منجر به کاهش کمال‌گرایی در روابط زوجی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشده است، اما این روش آموزشی باعث بهبود کیفیت روابط زوجین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله پیش‌آزمون به پس آزمون و پیگیری شده است.

نتیجه‌گیری: برنامه‌ی آموزش و مهارت‌های پیشگیرانه‌ی خطرات کمال‌گرایی می‌تواند به عنوان یک برنامه مفید و مناسب برای آموزش قبل از ازدواج و به ویژه برای بهبود کیفیت رابطه زوجین مورد استفاده قرار گیرد.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the Preventive Education and Skills Program Perils of Perfection on Dyadic Relationship Perfectionism and Relationship Quality in Engaged Couples

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Rajabi 1
  • Yaghboob Sarvestani 2
  • Mansour Sodani 1
  • Abbas Amanelahi Amanelahi 3
1 Professor of Dept. Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Student of Ph.D in Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Associate professor of Dept. Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Introduction & Aim: Various problems affect premarital dyadic relationships. Many of these problems can cause disruption in subsequent marital functioning, which is an effective way to address these issues using a preventative approach. This study was conducted aimed to the effect of the preventive education and skills program perils of perfection on dyadic perfectionism and relationship quality in engaged couples of Ramhormoz city.

Methods: The study was conducted in a quasi-experimental design with pretest, posttest, and follow-up with control group in 2023 year. The population of this study included all engaged couples of Ramhormoz city in 2023 year, that 30 engaged couple among these couples were selected using voluntary sampling method and score of one standard deviation higher than of mean in dyadic perfectionism scale and inclusive and exclude criteria to research, and were assigned randomly to experimental (15 couples) and control (15 couples) groups. Subjects in the experimental group participated in eight ninety-minute weekly sessions of the preventive education and skills program perils of perfection on dyadic perfectionism based on Atkins method, and subjects the control group received training about marriage issues only one session, and both groups were assessed in three stages (pre-test, post-test and 45-day follow-up) using Dyadic Perfectionism Scale of Xia et al., and Fletcher's Marital Life Dimensions Questionnaire. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance statistical method (mixed) and SPSS-22 Statistical Software Package for social science.

Findings: The results showed that the education program and preventive skills of the dangers of perfectionism did not lead to the reduction of perfectionism in couple relationships in the experimental group compared to the control group, but this education method improved the quality of the relationships of couples in the experimental group compared to the control group from pre-test to post-test and followed-up.

Conclusion: The education program and preventive skills of the dangers of perfectionism can be used as a useful and suitable program for education before marriage and especially for improving the quality of the couple's relationship.